Konsten att öka försäljningen

11 augusti 2019
jonas olsson
Konsten att öka försäljningen

Allt fler dagstidningar läggs ner i Sverige, men det har kommit en ny trend – annonsblad som inte kostar något för konsumenten, men som upplevs som en riktig tidning, med reportage, tävlingar och jippon. Denna typ av lokaltidning, som delas ut gratis med jämna mellanrum, stärker sammanhållningen i staden. Intresset ökar för vad som händer där och ger nya samtalsämnen när olika artiklar om lokala nyheter publiceras. Det finns en trend med butiksdöd i stadskärnorna och koncentration till stora köpcentra. Köpmännen kan därför genom annonser om olika aktiviteter, tävlingar och rabatter locka kunderna till att stanna kvar och handla i sin egen kommun och undvika att konsumenterna åker iväg och shoppar någon annanstans.

 

Annonser med genomslagskraft

En vanlig morgontidning kanske man sparar någon dag, sedan kastas den. Det är inte ens säkert att din annons hinner bli läst av alla tidningsköpare. De kan ha brått på morgonen och inte ägna många minuter åt att läsa, allra minst annonserna. Genom att istället annonsera i en gratistidning som utkommer en gång i månaden, får du större genomslagskraft för din annons. Tidningen finns kvar i hushållet och plockas fram lite då och då. Med tävlingar, redaktionellt material, recept, korsord och erbjudanden hålls folks intresse vid liv under en längre tid. Detta innebär att fler personer ser din annons många gånger.

 

Du får hjälp med utformningen

Annonspriset hålls oftast så lågt som möjligt i denna typ av tidningar, så du har allt att vinna på att annonsera i ett lokalblad. Har du funderingar om hur din annons skulle se ut men behöver hjälp med layout och text? Inga problem, redaktionen hjälper dig med utformningen utan att det kostar något extra. Det ingår i konceptet, så att du blir nöjd med annonsen när den kommer i tryck. Tveka inte, utan sätt fart på affärerna med en uppmärksammad annons i lokalmagasinet.

Fler nyheter